Ritverslagen 2018

ritorganisatie: Willem en Sandra Hoekstra

En het werd lente en dus de eerste rit van dit jaar. Diverse groepjes wielrenners genietend van de natuur haalden we in. We verzamelden ons om 12.30 bij het OBSERVEUM museum & sterrenwacht in Burgum, waar we ons konden inschrijven. Onder het genot van de door de KCF aangeboden koffie met gebak werden we begroet door onze nieuwe voorzitter Jelle Vriesinga.

Hierna werden we door de gids van de sterrenwacht meegenomen in de astronomie, de wetenschap over sterrenstelsels en planeten in het universum. Vervolgens gingen we met de gids naar de koepelruimte met de sterrenkijkers die overdag afgedekt zijn door een met een ketting beweegbare koepel.

Een bezoek aan het museumgedeelte liet ons de geologische historie van Friesland zien. Heel interessant was hier ook de expositie van Jan Kooistra met 7 imposante schilderijen die het scheppingsverhaal in beeld bracht..

Om circa 13.50 uur gingen de 15 equipes van start onder een inmiddels helderblauwe hemel. Vanaf het parkeerterrein reden we Burgum uit via Jistrum, Twijzel, richting Veenklooster en Kollumerzwaag. Overal zag je de natuur zich ontwikkelen met speenkruid, magnolia’s, forsythia, ooievaars en lammetjes. Een prachtig landschap vol met polderwegen, boerderijen, stelphoeven en woningen, bruggen en sloten met narcissen langs de slootkant. De rit bracht ons verder via buurtschappen Kalkhusbrege, Waldhiem, rotondes Metselaarwier en splitsingen naar Brantgum, Lichtaard en Ginnum. Opvallend was dat in het kleine dorpje Reitsum drie grote kerken staan. Tijdens de rit waren er veel toeschouwers, zwaaiende handen, die even als wij van het mooie weer genoten.

Uiteindelijk bereikten we via Stiens en Koarnjum het eindpunt van de 84 km lange rit op het kasteel Dekema State in Jelsum. Via de speciaal voor ons geopende hoofdingang met oprijlaan parkeerden we onze voitures op het cirkelvormige parkeerterrein.

Na bezichtiging en rondleiding door dit prachtige historische bouwwerk met slotgracht en een statig lopende zwarte zwaan maakten we een wandeling langs en achter het kasteel waar we nog even op het buitenterras genoten van koffie of thee met koek.

Daarna ging iedereen zijns weegs.

Sandra en Willem, bedankt voor deze prachtige rit.

Verslag : Wim Bleeksma
Foto’s : Jelle Keizer, Mattheus Tel en Janna Ebell

Picknick-rit

zondag 24 juni

Geert Doetjes had weer een Picknick-rit uitgezet.

We werden daarvoor op zondag 24 juni vanaf 10.30 uur verwacht op Camping Rotandorp te Noordwolde, Vallaatweg 4, Noordwolde
Er werd ons een kopje koffie + aangeboden en daarna begonnen we aan een mooie rit door de omgeving van Noordwolde.
We eindigden ook weer op de camping, waar we nog een drankje kregen.

Onderstaand een fotoverslag

Gecombineerde rit FOC / KFC / AVC

zondag 1 juli 2018

De start was om 11.00 uur bij Landbouwmuseum ‘t Rieuw, Oudeweg 17 in Nuis Groningen.

Er verschenen naar schatting zo’n kleine 40 oldtimers aan de start.

Na de ontvangst met koffie en cake was er eerst voldoende gelegenheid het museum te bezichtigen.

Het museum is gevestigd in de boerderij Kimm, die u vindt op het prachtige landgoed Coendersborg. Sinds 2012 is het landbouw- en streekmuseum hier gevestigd.
De collectie van ‘t Rieuw bestaat uit werktuigen, gebruiksvoorwerpen en gereedschappen die tot de jaren ’60 van de afgelopen eeuw werden gebruikt op het boerenbedrijf. Ook is er bijvoorbeeld een smederij en een timmerwerkplaats met bijbehorend gereedschap te zien.
Naast deze permanente tentoonstelling wordt er jaarlijks een thema expositie ingericht.
Samen met museum ‘t Steenhuis en de Nieberter molen vormt ‘t Rieuw de culturele driehoek Nuis-Niebert.
‘t Rieuw is geopend van 5 mei t/m 28 oktober.
Om 13.00 uur gingen we van start voor een mooie oldtimerrit door het Westerkwartier richting Friesland.
Onderweg in de omgeving van Drachten werd nog even pauze gehouden voor een korte picknick. De picknick stond niet vermeld op de uitnodiging vermeld.
Vervolgens ging de rit verder langs Drachtster Compagnie, Rottevalle, Opeinde, Nijega en Oudega richting Earnewâld. Dit was tevens het eindpunt van deze mooie oldtimerrit.

We hadden van de organisatie enkele consumptiebonnen gekregen, en zochten nadat we onze auto’s geparkeerd hadden een zonnig terrasje op om deze oldtimerdag met een hapje en een drankje af te sluiten.

Berend en Wimke Overwijk hartelijk bedankt, namens de deelnemers.

Jubileumrit KCF

30 september 2018

Simon en Janny organiseerden deze rit.

We werden om 10.00 uur verwacht bij Hotel van der Valk,
Lavendelheide 4 in Drachten,
waar we koffie met oranjekoek kregen.

Daarna begonnen we de Toerrit van ongeveer 50 km.

Om plm. 12.00 uur aankomst in Akkrum.
Waar we een kunstwandelroute
(slach Troch Akkrum) gingen volgen.

Eindigend met een Lunch bij Eetcafe de Cleef in Akkrum.

Vervolg van de toerrit van ongeveer 45 km.

plm. 16.00 uur Aankomst in het Waddencentrum,
waar zich een interactieve beleef-expositie bevond.
Hoofdthema is (over) leven van de Nederlanders
in de Delta met o.a de toekomst van de afsluitdijk.

Na afloop werd er nog een drankje aangeboden en bedankte onze voorzitter Janny (en Simon) voor de mooie rit.

Foto’s: Mattheus Tel

Classicsnl – FEC in Leeuwarden

26 tot 28 oktober 2018

Hiervoor hadden enkele leden zich opgegeven.