Citroën SM

De Citroën SM is van het bouwjaar 1971 en is een origineel Nederlands exemplaar (1 van de 98). De auto is volledig gerestaureerd en afgewerkt in de prachtige kleur “Or de Simiane”.
Citroen-SM-1971-Or-de-Simiane-29Citroen-SM-1971-Or-de-Simiane-16Citroen-SM-1971-Or-de-Simiane-12
In 1970 werd de SM van Citroën aan het publiek gepresenteerd en viel meteen in de smaak door het uitgesproken ontwerp. SM staat volgens sommigen voor Sa Majesté (Hare of Zijne Majesteit), anderen menen dat Sport Maserati de juiste benaming is. In 1961 startte Citroën Project S met als doel een exclusieve wagen te creëren op basis van de Citroën DS. Maserati werd in 1963 verzocht een motorblok te ontwikkelen en werd in 1968 uiteindelijk door Citroën overgenomen. Een link met Maserati is dus niet te ontkennen.
Citroen-SM-1971-Or-de-Simiane-03 Citroen-SM-1971-Or-de-Simiane-02
De SM werd voorzien van enkele typische Citroën kenmerken: hydropneumatische vering, lastafhankelijke remdruk, met de voorwielen meedraaiende koplampen, het éénspakige ovale stuurwiel, de voorwielaandrijving en de voor de motor geplaatste versnellingsbak. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (DIRAVI) was echter nieuw. Typisch kenmerk hiervan was de automatische terugloop naar de recht vooruit stand als men het stuur los liet.Citroen-SM-1971-Or-de-Simiane-06
De 2.7 liter motor kwam dus van Maserati en was voorzien van een drie dubbele Weber carburateur of een Bosch D-Jetronic injectiesysteem. Een raceversie van de SM won in 1971 de Rally van Marokko.
In totaal zijn er circa 13.000 stuks van de Citroën SM gemaakt, waarvan er 98 (officieel althans) in Nederland terecht kwamen. De productie stopte in 1975 omdat PSA, de nieuwe eigenaar van Citroën, de verkoop vond tegenvallen. Eén van de oorzaken was de complexiteit van de wagen: voor het onderhoud was zowel een Citroën- als een Maserati deskundige nodig.
Eigenaar: Gosse Kooi 

 

Leave a Reply

Vanwege spambots dient u eerst een som uit te rekenen alvorens u een reactie kunt plaatsen. *