Ford Fairlane 500

 

 

Ford Fairlane 500. Eigenaar G.Doetjes.  Datum eerste toelating 12-02-1965 in Nederland.  Deze auto heeft altijd in ons land gereden.

Al vanaf het eerste uur ben ik lid van de K.C.F.. Destijds was ik op zoek naar een goede klassieke auto en had geen uitgesproken typevoorkeur.

Door een collega werd ik geattendeerd op deze Ford en de auto wisselde snel van eigenaar en waarom??????.

De Ford Fairlane 500 uit 1964 werd in 1969 2e hands gekocht door mijn oom die deze auto 20 jaar in zijn bezit heeft gehad. Na het overlijden van mijn oom werd de auto in 1989 verkocht en 9 jaar later in zeer goede staat weer te koop aangeboden, nog met de eerste lak, originele motor en dito blauwe interieur. Hij werd dus van mij en de auto is sinds 1998 weer in de familie beland.

Ik rijdt graag met de auto K.C.F. ritten en bezoek ook evenementen zolals in Lelystad, Appelscha, Sligro en de ballonfeesten, ik organiseer ook ieder jaar een oldtimerrit voor de K.C.F.. Intussen is de auto in de originele kleur overgespoten nadat alle ramen, rubberprofielen en sierstrippen gedemonteerd waren.

Van deze – in Nederland zeldzame – Amerikaanse bestseller uit 1964 in de productielijn van 1956 tot 1070 zijn er 660.475 stuks gebouwd met dubbele koplampen en horizontaal geplaatste grille.

Voor het schakelen van groot naar dimlicht vice versa is een voetschakelaar geplaatst.

In de ronde achterlichten zijn ook de richtingaanwijzers en het remlicht ondergebracht. Als de richtingaanwijzer werkt wordt het remlicht uitgeschakeld. Er is zit een lampje in voor drie functies. Voor het verwisselen van een wiel wordt de auto aan de bumper opgekrikt d.m.v. een speciaal daartoe gevormde krik.

 

De V8 motor heeft een cilinderinhoud van 4267 cc. en levert 166 pk. bij 4400 tpm. De topsnelheid is 155 km/h. De aandrijving is d.m.v. een 3-bak op de achterwielen en wordt met een stuurhandle geschakeld. Het rijden gaat soepel door de stuur en rembekrachtiging.

De strakke vorm geeft de auto een heel doordachte en elegante aanblik, mede door de mooi gevormde spaakwielen en sierstrippen. De uitstraling is een lust voor het oog en ik hoop er dan ook nog heel lang in te kunnen rijden.

 

Leave a Reply

Vanwege spambots dient u eerst een som uit te rekenen alvorens u een reactie kunt plaatsen. *