Mercedes Benz 250 CE/8 1970 (Bahr cabrio)

De laatste met staande koplampen Toen wij een klassiekerauto wilden aanschaffen viel na langdurige selectie in automerken onze keus uiteindelijk op deze MB 250 CE/8 in cabrio uitvoering. Ontworpen door Paul Bracq in 1967 en gefabriceerd door Daimler Benz werd de serie 230 – 250 280 een bestseller.

Onze auto werd gefabriceerd door Mercedes Benz in de 250CE/8 (Coupe-einspritz) klasse met de gemodificeerde motor en de volledig elektronisch geregelde brandstof inspuiting van Bosch (D-jetronic). Productieaantal 21.787. Een cabriouitvoering werd om financieel economische redenen in relatie tot het aantal reeds geproduceerde auto’s van die productielijn niet gerealiseerd. In een later stadium heeft carrosseriebouwer Baehr 100 stuks gemodificeerd tot cabriolet, waarvan er 6 stuks in ons land zijn.
 website MB 008

Onze MB 250 CE/8 (Strich 8 staat voor bouwontwerp 1968) is een type W114 met motor M114. De 6 cilindermotor in lijn,     2498 cc., compr. 9,5 : 1 , elektronisch geregelde directe inspuiting, levert 150 PK. en is goed voor een snelheid van  195 km/h. In het motormanagement van Bosch zijn een aantal sensoren opgenomen voor, water en luchttemperatuur, luchtdruk en brandstofdruk, die hun specifieke elektrotechnische -gegevens sturen naar  het  “Elektronisch Steuergerät, dat geplaatst is onder het dashboard. Het systeem waarin werd opgenomen de elektronische  ontsteking van Bosch werkt zelfs nu nog perfect.

Alle 12 volt stroomverbruikers worden in hun eigen circuit ingeschakeld door een relais.

De auto heeft stuur- en rembekrachtiging met schijfremmen rondom in een gescheiden systeem. De automatische 4-traps versnellingsbak wordt ingeschakeld door een hendel achter het stuurwiel en drijft de achterwielen aan. Het gaspedaal is voorzien van een kick-down schakelaar, die de juiste versnellingstrap inschakelt bij snelle acceleratie.

De ruiten zijn uitgevoerd in zonwerend gelaagd glas, zijruiten elektrisch bedienbaar. In het dashboard is een mono-radio van Blaupunkt geplaatst. Voor de bekleding van stoelen, banken en deurschermen enz. is gebruik gemaakt van het MB. Tex.   (vinyl) met ventilatiegaatjes om het transpireren tegen te gaan.

In de staande koplampen zijn het stadslicht, parkeerlicht links / rechts, dim en grootlicht, clignoteurs en mistlicht ondergebracht.     De zelfdragende carrosserie werd veilig ontworpen door de kooiconstructie en de schokabsorberende stuurinrichting.   Onze cabrio is uitgerust met de door de constructeur ontworpen chassisversteviging, met schokdempers en veren in verzwaarde uitvoering (taxi-veren) en hij is enigszins verlaagd, wat het model ten goede komt.   Vrijwel alle originele onderdelen zijn door de Duitse degelijkheid nog te bestellen mede omdat de onderdelen een fabrieksnummer hebben en MB leveringen geen probleem oplevert.

DSCN7012Wij genieten van onze cabrio bij de KCF-ritten, staticshows enz. en af en toe gaan we er mee op vakantie, al of niet met de oldtimercaravan erachter.

witte bandendagDSC_0096DSC_0134 klein

 

.                                                            

Leave a Reply

Vanwege spambots dient u eerst een som uit te rekenen alvorens u een reactie kunt plaatsen. *