Opel Kadett-C GT/E

Martin lieuwes is eigenaar van een Opel Kadett-C GT/E.

Het meest populaire en sportiefste model van de Opel Kadett C is de Coupé. Van alle modellen van de Kadett C was de Coupé in de meest verschillende versies leverbaar. Ook het topmodel van de Kadett C, de GT/E, was alleen leverbaar als Coupé. Standaard was de Coupé enkele centimeters lager dan de rest van de modellen.
De gestroomlijnde vormgeving gaf hem ook een lagere CW waarde als de rest van de modellen, waardoor ook een snellere acceleratie en een hogere topsnelheid mogelijk werden. Buiten het standaardmodel waren de Berlinetta, SR, GT/E en Rallye versies leverbaar.
De Berlinetta versie was een extra luxe uitgevoerde versie van de Coupé. De SR versie was voorzien van een matzwarte motorkap en rally-striping. Tevens was deze versie voorzien van stuggere schokbrekers, andere banden, een uitgebreid dashboard met toerenteller, voltmeter en oliedrukmeter.

GT/E

De GT/E werd in 1975 geïntroduceerd. Standaard was de auto leverbaar in de geel/zwarte oorlogskleuren of een signaalkleur. De auto was voorzien van een 105pk sterke 1.9 liter inspuitmotor, welke ook in de Manta werd geleverd. Dit gaf de GT/E een acceleratie van 0-100 in 10,2 seconden en een topsnelheid van 180 km/u.
De GT/E was o.a. voorzien van dikkere stabilisatorstangen, sterkere wielophanging en H4 koplampen. Optioneel was de auto leverbaar met een 5-versnellingsbak van de firma ZF en een sperdifferentieel met kortere eindoverbrenging. De auto was zeer populair in de autosport en heeft vele successen behaald. Er zijn tussen 1975 en 1977 in totaal 8660 van deze GT/E’s gemaakt.