Ritverslagen 2017

Voorjaarsrit

23 april 2017

georganiseerd door Sandra en Willem Hoekstra.


We startten in Deinum bij het Schoolplaten-museum.
Het museum bevindt zich in de boerderij.


We werden hier ontvangen tussen 12.30 en 13.00 met koffie en wat lekkers.


Daarna konden het museum bekijken met uitleg van de eigenaar.


Vervolgens een mooie rit, die ons door verschillende leuke plaatsjes voerde: o.a. door Easterlittens, Baard, Huns, Westhoek.

We eindigden in The world of cars, cola and coins in Jacobiparochie, waar we diverse, vooral Amerikaanse auto’s konden bekijken plus bijbehorende attributen.


Gezamenlijke rit

van FOC / Klassiekerclub Fryslân / en AVC ”De Fryske Wâlden”

Deze rit werd gereden op zondag 18 juni 2017.

Georganiseerd door AVC ” De Fryske Wâlden”


Tegen 11.00 uur parkeerden zo’n dertig deelnemers en hun passagiers hun oldtimers op het terrein van het ” Museum Bescherming Bevolking ” (Oude BB bunker) aan de Bursterdyk in Grou.

Nadat alle oldtimers netjes geparkeerd stonden werden we verwelkomd met koffie en of thee en een plak cake.

Na een korte inleiding over het ontstaan en geschiedenis van deze commandopost werden we in drie groepen verdeelt en kon de rondleiding beginnen. De BB is door de overheid in 1952 opgericht als onderdeel van de civiele verdediging en had als taak de bevolking te beschermen tegen oorlogsgeweld tijdens de periode die bekent staat als de koude oorlog. Men dacht toen namelijk nog dat er na een eventuele aanslag met atoombommen nog iets te redden viel! Iets wat ik persoonlijk op zijn zachts gezegd sterk in twijfel trek! Gelukkig werden boven beschreven taken later uitgebreid door de BB ook in te zetten bij rampen in vredestijd. Tijdens de rondleiding door een kundige gids kwamen we langs allerlei afdelingen met veel telefoons en kaarten van Nederland waarop te zien was wat de gevolgen van een eventuele aanslag met atoombommen voor ons land zou kunnen hebben.

Ook was er een ruimte ingericht waar grote diesel aggregaten stonden opgesteld voor de eigen stroomvoorziening. Verder kwamen we ruimtes tegen die waren ingericht als slaapplaats voor de dienstdoende mensen binnen het complex. Gelukkig zijn we tot op heden gespaard gebleven voor rampen waarvoor deze bunker was gebouwd. Op het hoogtepunt van de organisatie waren 165.000 mensen betrokken bij de activiteiten van de BB. Na opheffing van de organisatie in 1986 zijn de taken overgenomen door brandweer en rode kruis.
Voor meer informatie kunt u de website van het museum raadplegen.
www.museumbeschermingbevolking.nl

Na afloop van de rondleidingen konden we genieten van een kop lekkere soep en verse belegde broodjes ons aangeboden door het museum. Waarvoor hartelijk dank!

Vervolgens gingen we weer met onze oldtimers op pad voor een mooie rondrit langs De Veenhoop, Drachten, richting Earnewâld. Het was intussen flink warm geworden! Ongeveer 30 graden Celsius, en sommige oldtimerauto’s begonnen daar last van te krijgen. Zo ook onze Opel. Tijdens de rondrit over de camping bij Earnewâld hield ons Opeltje er spontaan mee op! We kregen de boel wel weer aan de praat en reden richting het parkeerterrein bij de jachthaven van Earnewâld. Hier parkeerden we onze oldtimers
en kon het publiek er een kijkje nemen. Wij gingen richting terras om onze consumptiebonnen te verwisselen tegen een koel glas bier.
We kunnen terug zien op een mooie en gezellige Oldtimerdag .
Organisatie bedankt!

Jouke de Vries.

Foto’s: M. Tel – KCF


NAZOMERRIT

20 augustus 2017

Ritorganisatie : Jelle en Liesbeth Keizer


Het was 9.00 uur in de morgen, zware regenbuien. Zou ik wel of niet gaan? Hopende op de voorspelde opklaringen vertrok ik, enigszins te laat en met af en toe wat miezerige regen, naar het Puzzelmuseum Joure www.puzzelmuseum.nl voor de inschrijving vanaf 11.00 uur.

Deur open, doodse stilte. Slechts een beetje gekletter van hout op hout en metaal op metaal. 12 equipes in diepe concentratie bezig om een van de vele op de tafels uitgespreide puzzels in elkaar te zetten, of juist uit elkaar te halen.

Tijdens de koffie met oranjekoek en het inschrijven bij Liesbeth werden we door de eigenaar van het museum welkom geheten en nam hij ons mee in de wondere wereld van het logische puzzelen en de breinbrekende raadsels, en wat illusionisten in hun magische wereld konden presteren. Verbazing alom.

Nadat de deelnemers de op de tafels uitgespreide puzzelstukjes en spelletjes met of zonder succes hadden geprobeerd bezochten we op de verdieping de aldaar uitgestalde stukken en gezelschapsspellen in groter formaat. Een mondiale en ook kunstzinnige verzameling.

Om ongeveer half twee gingen 12 oldtimers/klassiekers van start richting Scharsterbrug. Via o.a. St. Nyk, Tjerkgaast, Sloten, richting Balk. Langs campings, De Jerden en ’t Hop, sloten en vaarten en soms over smalle wegen ter breedte van iets meer dan 1 auto bereikten we Balk.
Mooi natuurschoon, afwisselend in polders, begroeiing en bosschages en met zonnig en licht bewolkt weer.

Op een parkeerterrein omgeven door bomen nabij Rijs stopten we even voor een korte pauze en waar we onder gezellige conversaties even de benen konden strekken.

Via Aquaduct Galamadammen en na diverse bochten en bruggen toerden we door it Heidenskip, Parrega, Blauwhuis en Wolsum. Hier eindigde de rit om 16.30 uur in de theetuin aan het water bij “Kootje bij de Brug” , waar we konden genieten van de door de KCF aangeboden consumptie.

Het was een buitengewoon mooie en rustige rit van 72 km door een sterk gevarieerd landschap.

Onder dankzeggende bewoording gaf voorzitter Simon Rispens namens de KCF een fles wijn aan de ritorganisatie.

Verslag: Wim Bleeksma
Foto’s : Mattheus Tel en Janna Ebell


HERFSTRIT

1 oktober 2017

Ritorganisatie : Simon en Janny Rispens

Wij kwamen om 11.10 uur aan in Restaurant “Hof van Schoterland” te Mildam, waar we werden ontvangen met koffie en cake en ons konden inschrijven voor de toerrit van 72 km. Aan de gezellige sfeer met babbels en oldtimerverhalen kwam om 11.45 uur een einde en dirigeerde Simon de 15 equipes naar de start van de rit.

Een indrukwekkend mooie stoet van oldtimers/klassiekers verliet het parkeerterrein richting Oldeholtwolde, Oldelamer, Langelille, Schoterzijl, naar Lemmer waar we parkeerden bij het Woudagemaal (www.woudagemaal.nl ) voor een rondleiding met een gids.


Na het zien van een film over het grote complex kregen we een uitgebreide uitleg over de werking van het gemaal met betrekking tot de waterbeheersing van het IJsselmeer en de Friese polders, de stoom- productie en – kracht en de toepassing van deze energie voor de grote centrifugaalpompen.

Aansluitend op de rondleiding langs de ketels, het pompenhuis en de stormkering verlieten we het mooie en degelijke gebouw, gebouwd van 1917 tot 1920, dat inmiddels in het Werelderfgoed is opgenomen.

Hierna reden we richting Nijemirdum, Sloten, Tjerkgeast, St. Nicolaasga. Bij Idskenhuizen reden we nog een alternatieve route door Langweer langs een nieuwbouwwijkje en keerden we weer terug en eindigden bij Eetboerderij Blauwplaats in St. Nicolaasga.

Hier konden we genieten van een door de KCF aangeboden consumptie en nog even konden napraten over de ervaringen in de mooie rit, het nog groene polderlandschap en de rustieke dijken en gewesten. De hele rit werd gereden onder een veelal blauwe hemel met mooie wolkenpartijen.

Ook kon men later nog deelnemen aan een stamppot-buffet en daar werd door veel leden gebruik van gemaakt.

Verslag: Wim Bleeksma
Foto’s : Mattheus Tel en Janna Ebell

 

 

Leave a Reply

Vanwege spambots dient u eerst een som uit te rekenen alvorens u een reactie kunt plaatsen. *